|
Program autorski koła przygotowującego uczniów kl. III do egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodnicza
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 5346 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
- Wprowadzenie.
Program opracowany został w efekcie potrzeb szkoły i zainteresowań uczniów. Na podstawie czteroletnich doświadczeń co do tematyki i sposobu w prowadzeniu koła przygotowującego uczniów klas III do egzaminu z części matematyczno-przyrodniczej egzaminu gimnazjalnego, opracowałam program autorski do zajęć tego koła. Rozwiązywane w ramach koła różnorodne zadania z matematyki oraz innych przedmiotów objętych tym egzaminem pozwalają uczniom utrwalić zarówno teorię, wzory jak i schematy rozwiązywania zadań. W ramach koła zwracam uczniom uwagę na ważne w czasie pisania egzaminu elementy (standardy wymagań egzaminacyjnych, liczbę zadań zamkniętych oraz otwartych, punktację zadań otwartych, sposób zapisu rozwiązania, czas trwania egzaminu itp.). Uczestniczenie w zajęciach koła pozwala uczniom przezwyciężyć strach przed egzaminem i nabyć większej pewności siebie. Regularne rozwiązywanie zadań przez gimnazjalistów klas III na zajęciach tego koła umożliwia im osiąganie wysokich wyników z tej części egzaminu gimnazjalnego.
- Cele programu:
Cel ogólny – przygotowanie uczniów klas III gimnazjum do egzaminu gimnazjalnego z części matematyczno-przyrodniczej.
Cele szczegółowe:
- Stosowanie terminów i pojęć matematyczno-przyrodniczych.
- Wykonywanie obliczeń w różnych sytuacjach praktycznych.
- Posługiwanie się jednostkami miar.
- Posługiwanie się własnościami figur.
- Wyszukiwanie i odczytywanie informacji przedstawionej w formie tekstu, mapy, tabeli, diagramu, wykresu, rysunku, schematu.
- Operowanie informacją.
- Posługiwanie się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych.
- Posługiwanie się funkcjami.
- Stosowanie zintegrowanej wiedzy do objaśniania zjawisk przyrodniczych.
- Stosowanie zintegrowanej wiedzy do rozwiązywanie problemów.
- Kształcenie umiejętności rozwiązywania zadań zamkniętych i otwartych.
- Tematyka zajęć.
- Procenty w zadaniach tekstowych.
- Odczytywanie danych z tekstu, mapy, tabeli, diagramu, wykresu, rysunku, schematu.
- Przedstawianie danych w postaci tabeli, diagramu, wykresu, rysunku, schematu.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych za pomocą równań, nierówności i układów równań.
- Proporcjonalność prosta i odwrotna w zadaniach tekstowych.
- Ćwiczenia w zamianie jednostek miar.
- Ćwiczenia w przekształcaniu wzorów.
- Zastosowanie wzorów na obliczanie pól i obwodów figur płaskich w zadaniach praktycznych.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych z wykorzystaniem wzorów na obliczanie pól i objętości figur przestrzennych.
- Zastosowanie twierdzenia Pitagorasa w rozwiązywaniu zadań praktycznych.
- Rozwiązywanie zadań z treścią z wykorzystaniem podobieństwa figur.
- Rozwiązywanie zadań dotyczących stopów metali i stężenia roztworów.
- Rozwiązywanie przykładowych testów egzaminacyjnych z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych.
- Rozwiązywanie zestawów egzaminacyjnych z części matematyczno-przyrodniczej.
- Procedury osiągania celów.
Aby osiągnąć zamierzone cele należy stworzyć na zajęciach koła taką atmosferę, by uczniowie chętnie w nich uczestniczyli. Zajęcia będą prowadzone z wykorzystaniem aktywizujących form i metod pracy. Należy również uświadomić uczniom, iż są w pełni odpowiedzialni za wyniki egzaminu gimnazjalnego oraz wypracować w nich obowiązkowość w uczestniczeniu w zajęciach koła.
- Metody i formy pracy:
- gry i krzyżówki matematyczne,
- praca samodzielna uczniów,
- praca w grupach,
- dyskusja,
- metody problemowe,
- metody poszukujące.
- Środki dydaktyczne:
- Zbiory zadań.
- Zadania ułożone przez nauczyciela.
- Przykładowe testy egzaminacyjne.
- Zestawy egzaminacyjne z części matematyczno-przyrodniczej.
- Testy zamieszczone w Internecie.
- Testy rozwiązywane z wykorzystaniem komputera.
Program autorski opracowała Iwona Malewska |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|